Geneza metodyki 4TG.
czyli przyczyny innego porządku myślenia o MS Excel.
Źródło metodyki 4TG to doświadczenia jej autora – Tomasza Głuszkowskiego, które je zdobył projektując, budując i wdrażając w ciągu ponad dwudziestu lat rożne modele i rozwiązania w wielu firmach i instytucjach.
Modele należy poprawiać, modyfikować (z różnych względów*), dlatego konieczna jest budowa takich rozwiązań, które pozwalają na usprawnienie takiego procesu. Cecha, która pozwala na łatwość modyfikacji modelu/rozwiązania to elastyczność.
Niestety, często jest tak, że decydenci po wcześniejszych negatywnych doświadczeniach
z pracą w MS Excel decydują się na zakup oprogramowania do zarządzania,
w które nie można ingerować (mało elastyczne), a które zazwyczaj jest kilkukrotnie
droższe niż rozwiązania w MS Excel. Jest to głównie spowodowane używaniem
MS Excel jako narzędzia do pracy ad hoc**, a nie jako narzędzia do budowy modeli
określonej jakości.
Dlatego, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracy metodyka 4TG:
- nie używa wielu elementów MS Excel, które są przeznaczone do pracy ad hoc,
- wypracowała zasady postępowania przy projektowaniu i budowie modeli w MS Excel,
- określiła typy problemów i dostarczyła rozwiązania tych problemów.
Negatywne doświadczenia w pracy z MS Excel umacnia instytucjonalne traktowanie egzaminu ECDL Excel Advanced, który preferuje używanie elementów MS Excel do pracy ad hoc, a nie do budowy rozwiązań zadanej jakości (o jakości oprogramowania mówi międzynarodowa norma ISO 9126). Treści uczone na zajęciach przygotowawczych do egzaminu ECDL Excel Advanced są sprzeczne z tą normą!
ECDL Excel Advanced zmierza do tego, żeby nauczyć użytkownika pracy w Excelu. Metodyka 4TG nakierowana jest na rozwiązania, które pracują za użytkownika w MS Excel. Metodyka 4TG dając użytkownikom narzędzia, które pozwalają na budowę automatycznie działających modeli określonej jakości, zmienia sposób myślenia o wykorzystaniu MS Excel.
Dla potrzeb projektowania modeli wykorzystywany jest ułamek procenta możliwości programu MS Excel. Na przykład, aby zbudować 80% modeli aktualnie potrzebnych w firmach konieczna jest znajomość i umiejętność wykorzystania tylko około 20 funkcji). Ale oprócz tego konieczna jest znajomość również organizacji i projektowania rozwiązań (a w tym projektowania struktur danych i wiedzy o użyciu określonych algorytmów rozwiązujących typowe problemy).
Ucząc metodyki 4TG:
- korygujemy wiedzę o używaniu MS Excel,
- wypracowujemy inne nawyki pracy z MS Excel (od uczonych na szkoleniach przygotowujących do egzaminu ECDL Excel Advanced),
- zmieniamy świadomość użytkowników i projektantów.
Uczymy również:
- zasad projektowania modeli zadanej jakości,
- schematów postępowania w typowych przypadkach,
- innego rodzaju myślenia w MS Excel,
- przekazujemy unikalną wiedzę jak używać wybrane narzędzia po to, aby uzyskać rozwiązania właściwej jakości,
- jak organizować pracę projektową,
- zasady budowy rozwiązań…
* chęć sprawdzania trochę innego działania, symulacji, zmiany w strukturach raportów, zmiany wewnętrzne w firmie (i zewnętrzne), błędy w działaniu często decydenci, którzy w trakcie budowy zobaczą możliwości rozwiązania decydują się na zmiany w założeniach po to, aby mieć więcej informacji ** wiele elementów w MS Excel jest przeznaczonych do pracy ad hoc (do tworzenia raportów sporadycznych, a nie periodycznych) i narzędzia te nie nadają się (lub nadają w niewielkim stopniu) do wykorzystania w modelach.