Społeczność    
Online Forum: Big Data Essentials - Register Now

 Terminarz

  Model do planowania zajęć Pobierz plik (*.xls)



W modelu użytkownik wykorzystuje dwa arkusze: Dane oraz Terminarz. W arkuszu Dane (rejestrze) należy wprowadzić zajęcia, które pojawią się w arkuszu Terminarz (raporcie). Przed wpisaniem nowych pozycji do rejestru, konieczne jest skopiowanie jednego z wierszy użytkowych rejestru na koniec tak, aby było miejsce do wpisania nowych zajęć. Dane wprowadza się do komórek o zielonych polach, żółte pola zawierają wzory.
Arkusz terminarz zawiera kalendarz, w którym znajdują się zajęcia (szkolenia) zapisane przez użytkownika w arkuszu z danymi. Fragment kalendarza prezentowany w arkuszu z terminarzem prezentuje trzy kolejne miesiące. Numer pierwszego z prezentowanych miesięcy wpisywany jest za pomocą parametrów przez użytkownika w komórkach B3 i C3 (miesiąc i rok).

Należy przeanalizować wprowadzone dane w arkuszu Dane i zauważyć związek z ich prezentacją w arkuszu Terminarz oraz zwrócić uwagę na efekt: zmiany, jakie będą w arkuszu Terminarz po zmianie danych w arkuszu Dane. Na przykład po wprowadzeniu do komórki E4 arkusza Dane wartości 22 sprawdzić, że w arkuszu Terminarz zmieniły się dane.
Kolejny przykład: po skopiowaniu całego wiersza 5 do wiersza 8 (arkusz Dane) i zmianie numeru dnia na 15 (E8) oraz numeru miesiąca na 6 (F8) nowe szkolenie pojawi się w czerwcu. Należy również zwrócić uwagę, że nie zmieni się liczba nazw warsztatów pokazywanych w kolumnie E (arkusz Terminarz).
Chcąc skopiować wiersz 5 do wiersza 8, należy zaznaczyć cały wiersz 5 (wykorzystując strzałki ustawić aktywną komórkę na A5 a następnie użyć Shift Spacja), skopiować do schowka (Ctrl C), przesunąć kursor do komórki A8 (strzałka do dołu 3 razy) oraz skopiować ze schowka do wiersza 8 (ENTER).

Po zmianie numeru miesiąca na marzec (komórka B3 w arkuszu z Terminarzem) pokażą się miesiące: marzec, kwiecień i maj 2015 roku. Jednocześnie należałoby zwrócić uwagę na fakt, że w kwietniu święta wielkanocne są 5 i 6 kwietnia. Po zmianie roku na 2016 (komórka C3, arkusz Terminarz) okazuje się, że święta wielkanocne będą 27 i 28 marca. Jest tak dlatego, że model wykorzystuje algorytm (na podstawie książki „Śladami Pitagorasa” Szczepana Jeleńskiego), który wyznacza święta na podstawie wprowadzonego roku.

Cały model składa się z czterech arkuszy:
* DniWolne – arkusz ukryty (można odkryć), w którym są wprowadzone daty świąt, i niedziel oraz wyliczana jest data poniedziałku wielkanocnego oraz data święta: Boże Ciało w zadanym roku (oraz początkowych miesięcy kolejnego roku); informacje z tego arkusza są przekazywane do arkusza Terminarz,
* Dane – arkusz do którego wprowadza się daty szkoleń (omówiony wcześniej),
* BazaRobocza – arkusz ukryty (można odkryć), w którym, na podstawie informacji wpisanych do arkusza Dane, następuje zmiana struktury danych na taką, która jest ważna z punktu widzenia umieszczenia właściwych pozycji w arkuszu Terminarz,
* arkusz Terminarz – arkusz z raportem (omówiony wcześniej).

Jest to jeden z przykładów wykorzystania MS Excel wspomaganego metodyką 4TG dla potrzeb tworzenia rozwiązań. W tym rozwiązaniu zastosowano takie elementy metodyki jak:
- projektowanie rozwiązania (w tym strukturę roboczej bazy z danymi),
- relację między poszczególnymi strukturami danych,
- sterowanie parametrami
i dużo drobnych zasad budowy automatycznie działającego rozwiązania określonej jakości, to znaczy o szeroko rozumianych cechach: bezpieczeństwo, czytelność i elastyczność.