MOJE POSTRZEGANIE UŻYCIA MS EXCEL
Zajmuję się arkuszem już bardzo długo. Jego zastosowaniem, udoskonalaniem, tworzeniem narzędzi, ktore stosuję do budowy robotów.
Pierwszą książkę z PRZYKŁADAMI ZASTOSOWANIA napisałem i wydałem w 1993 roku.
Wtedy pojawiały się książki tylko z opisem narzędzia. U mnie były przykłady i praktyka…
… praktyka, bo wcześniej w jednej z łódzkich firm wdrożyłem rozwiązania do:
- rozliczania płac (system płacowy),
- ustalenia ilości banknotów, które należało przywieźć z banku, a potem wypłacić pracownikom – to rozwiązanie robiłem około pół godziny, a miesięczne oszczędności czasu (wcześniej to było robione ręcznie) to około 50-60h/miesiąc,
- rozliczenia kalkulacji kosztów,
- system środków trwałych,
takie przykłady zamieściłem w książce.
Wtedy to było coś. Do tej pory dostają zwrotne informacje, na portalach społecznościowych, że ta książka pomogła różnym osobom otworzyć oczy na to co można zrobić w arkuszu (i jak łatwo)... a to był 1993 rok.
Tu najważniejsze: ukończyłem studia informatyczne, potem pracowałem w Katedrze Informatyki Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego
Dla moich nauczycieli, a potem kolegów naturalnym było, ze informatyka musi pomagać – automatyzować pracę.
Toteż wielkie było moje zdziwienie (i jest do tej pory), jak widzę szkolenia z Excel, które uczą pracy ręcznej w Excel.
I… część osób, które ukończyły szkolenie z pracy ręcznej w MS Excel sądzą, że tak się pracuje w MS Excel i nie dopuszczają oni faktu, że ktoś mógł ich wprowadzić w błąd.
Przykład 1.
Chcąc pokazać różnicę między tymi sposobami używania MS Excel przedstawię narzędzie do wypełniania komórek (Ctrl E).
Wiele osób może sądzić, że to narzędzie do automatyzacji, a to tylko narzędzie, które pomaga w pracy ręcznej w MS Excel.
Do komórek kol. B (B16:B12) zostały wprowadzone symbole tekstowe (zobacz Rysunek nr 1).
Rysunek nr 1. Przykład (narzędzie Ctrl E).
Możesz również, aby sprawdzić działanie, ściągnąć plik Ctrl_E.xlsm
Wszystkie dane (symbole) zostały poprzedzone apostrofem.
Te dane zostały skopiowane do komórek w kol. E. W komórce F6 wprowadzono datę (wzorcową do zamiany). Po ustawieniu się w komórce F6 i użyciu Ctrl E… narzędzie generuje błędne daty. Proszę spróbować.
Zaproponję usunięcie błędnych danych z komórek F7:F12 i wpisaniu do komórki F7 (28.09.2023). Teraz w komórkach F6 i F7 są dwie poprawne daty (wzorzec zasad zamiany tego co jest w kol. E na to co ma być w kol. F). Należy uaktywnić komórkę F6 lub F7 (zaznaczenie równocześnie obydwu komórek nie spowoduje poprawnego działania) i użyć ponownie Ctrl E i… też w niektórych komórkach są błędy.
Na przykład, w komórce F9 pojawiła się błędna data 23.10.2023.
Po edycji zawartości komórki F9 (klawisz F2) i poprawieniu dnia w dacie na: 03.10.2023, wszystkie pozostałe błędy w kolejnych komórkach kol. F automatycznie zostaną poprawione (MS Excel pamięta, że zostało użyte Ctrl E).
Proponuję samodzielnie sprawdzić.
Łatwo jest wyciągnąć wniosek, że użytkownik musi uczestniczyć w procesie weryfikacji poprawności zamiany realizowanej za pomocą Ctrl E. Do zamiany potrzebne jest użycie klawiatury – trzeba wprowadzić wzorzec, ustawić się we właściwej komórce i użyć Ctrl E, a potem analizować poprawność i wprowadzać poprawki.
Można wyobrazić sobie sposób, w którym do komórki C2 zostanie wprowadzona formuła (zobacz Rysunek nr 1) i będzie ona kopiowana automatycznie do komórek zakresu C6:C12 (lub zakresu z inną liczbą wierszy, jeśli będzie więcej lub mniej symboli dat w kolumnie B).
Wtedy, przy założeniu, że symbole dat we wszystkich komórkach kolumny B są poprawnie wpisane, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wypełnianie za pomocą makra napisanego w języku Visual Basic (zobacz Rysunek nr 2).
Rysunek nr 2. Makro do automatyzacji.
Makro kopiuje kolejno wszystkie wypełnione komórki z drugiego wiersza do poszczególnych wierszy rejestru i zamienia je na wartości.
Można sobie też wyobrazić, że używane jest makro, które czyści kolumny B i C, a potem automatycznie transmituje dane do kolumny B. A dopiero kolejną funkcjonalnością takiego makra będzie to, które zostało przedstawione powyżej. Robot, który realizuje te funkcjonalności działa zdecydowanie szybciej niż ręczne czyszczenie zakresu komórek, kopiowanie danych za pomocą Ctrl C + Ctrl V (+ kopiowanie z zamianą na wartości) oraz wykorzystanie Ctrl E (+ poprawianie).
To jest różnica między automatyzacją pracy (dzięki zastosowaniu robota), a wspomaganiem pracy „ręcznej” w Excel.
Wniosek: nie ma potrzeby używania Ctrl E. Trzeba używać alternatywne inne, lepsze narzędzia.
Oceniłem - porównałem rozwiązanie wypełniania komórek: Ctrl E z makrem.
Kryterium oceny to jakość użytkowania rozwiązania. Tu jako krytrium wykorzystałem tylko jeden z elementów jakości: istnienie automatyzacji (czyli szybkość rozwiązania problemu otrzymywania dat).
Jakość rozwiązania (robota) to nie tylko fakt automatycznego działania, które jest lepszą alternatywą pracy ręcznej lub półautomatycznej. Jakość to również inne cechy robota.
Według norm ISO (na przykład pierwszej: ISO 9126) jest kilka cech (równie ważnych) jakości oprogramowania.
Między innymi: czytelność, elastyczność, bezpieczeństwo, szybkość działania…
Dlaczego?
Bo pewnie każdy chciałby mieć zrozumiałe, łatwe w użyciu, bezpieczne w działaniu narzędzie informatyczne, którego budowa jest prosta i można byłoby takie narzędzie łatwo modyfikować (dopasowywać do zmieniających się warunków rzeczywistości). To powinien być standard, norma... dlatego wiele osób, poświęciło dużo energii po to, aby powstały normy jakości oprogramowania (chylę czoła przed jednym z nich: McCall).
A co ja robię?
Staram się stosować normy jakości oprogramowania w praktyce (w budowie robotów w MS Excel) - stąd neguję wielu sposobów rozwiązań, które nie spełniają norm.
Podobnie można przeanalizować inne funkcjonalności w Excel i ocenić czy realizują automatyzację (nadają się do budowy robotów), czy nie + czy rozwiązania mają cechy zawarte w normach jakości.
Okazuje się, że większość elementów Excel nie ma potrzeby używać, ponieważ do automatyzacji, wiele narzędzi w Excel trzeba zastąpić innymi rozwiązaniami (narzędziami).
Dlatego właśnie na przestrzeni lat zbudowalem różne narzędzia, które:
- realizują funkcjonalalnośc takie jak istniejące narzędzia w MS Excel, ale mają lepszą jakość,
- realizuję fujnkcjonalności, których nie ma w MS Excel.
Narzędzia, są zbudowane w łatwy sposób i za pomocą prostych elementów MS Excel (muszą być łatwe w analizie i modyfikacji).
Uczę projektowania i budowy takich narzędzi na prowadzonych przeze mnie warsztatch.
Jeśli zainteresowałem, to pełne oferty z programami są w zakładce Terminy Terminy warsztatów
Przykład 2.
Elastyczność rozwiązania
Do tworzenia funkcjonalności: relacji (za pomocą funkcji) można użyć:
- MATCH i INDEX (PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS) (zobacz Rysunek nr 3, w. 11-13),
- VLOOKUP (WYSZUKAJ.PIONOWO) (zobacz w. 15-16),
- XLOOKUP (X.WYSZUKAJ) (zobacz w. 18-19).
Na Rysunku nr 3 jest porównanie relacji zrealizowanej za pomocą w/w funkcji.
Rysunek nr 3. Porównanie działania funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO z funkcjami PODAJ.POZYCJĘ I INDEKS (przed i po dostawieniu dodatkowej kolumny).
Część 1. Wiek i płaca osoby Jan są wyliczone różnymi sposobami i są takie same (zobacz komórki F12, F15 i F18 oraz komórki F13, F16 i F19).
Część 2. Pomiędzy kol. B i C została dostawiona kolumna.
Efekt:
- wszystkie komórki na prawo od kolumny C zostatały przesunięte (są w innych kolumnach),
- w komórkach na prawo od kol. C zmieniły się adresy w formułach.
Zmienił się wynik działania formuły w komórkach: G15 i G16 (poprzednio komórki F15 i F16). Wynik funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO w komórce G15 jest równy 0, poprzednio był równy 36 (w komórce F15). W komórce G16 wynik jest 36, a poprzednio 6200 (w komórce F16). Wyniki funkcji PODAJ.POZYCJĘ, INDEKS oraz X.WYSZUKAJ nie zmieniły się (zob. Rysunek nr 3, Część 2).
Wniosek: Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO nie jest elastyczna, nie działa poprawnie po zmianie struktury danych (dodaniu nowej kolumny).
To oznacza, że używając tej funkcji traci się czas przy modyfikowaniu rozwiązania (ponieważ błąd należy zidentyfikować i poprawić).
W niewielkim przykładzie można łatwo zauważyć błędy i szybko je poprawić. W rozwiązaniach wieloarkuszowych jest zdecydowanie gorzej.
Zastosowanie WYSZUKAJ.PIONOWO powoduje, że po zmianie struktury danych trzeba przejrzeć wszystkie arkusze i sprawdzić wystąpienie błędu.
Z praktyki wiemy, że zmiany w rozwiązaniach robi się często, a to oznacza, że używając funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO, poświęca się (traci) czas na szukanie i korygowanie błędów. Zatem rezygnujemy z używania z tej funkcji.
Porównując użycie pozostałych funkcji: X.WYSZUKAJ z PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS należy zwrócić uwagę, na ich możliwości:
- INDEKS(zakres; PODAJ.POZYCJĘ(…);PODAJ.POZYCJĘ(…))
pozwala na wyszukanie wartości z dwuwymiarowego zakresu, co nie jest możliwe przy użyciu X.WYSZUKAJ.
- Wybranie wartości nie ze znalezionego wiersza, tylko z wiersza poprzedniego/następnego to:
-- INDEKS(zakres; PODAJ.POZYCJĘ(…)-1)
-- INDEKS(zakres; PODAJ.POZYCJĘ(…)+1), nie da się do tego celu użyć X.WYSZUKAJ.
- Użycie funkcji PODAJ.POZYCJĘ raz, a potem wykorzystanie jej wyniku w wielu funkcjach INDEKS działa szybciej, niż X.WYSZUKAJ.
I na koniec o sposobie zastosowania funkcji PODAJ.POZYCJĘ. Jeśli w drugim parametrze będzie podana cała kolumna, to wynik działania funkcji: numer pozycji jest jednocześnie numerem wiersza, z którego funkcja/funkcje INDEKS będą pobierały informacje. Taki sposób pozwala na szybszą analizę przepływu informacji (gdyby w drugi parametr funkcji PODAJ.POZYCJĘ nie zaczynał się w pierwszym wierszu, to czas analizy strumienia informacji wydłużyłby się (bo numer pozycji nie byłby równy numerowi wiersza i aby sprawdzić poprawność wyszukania należałoby przeliczać ręcznie). Stosując funkcję X.WYSZUKAJ nie ma możliwości takiego sprawdzenia. To są powody, dlaczego nie używam funkcji X.WYSZUKAJ.
+ Przykład nadmiernej złożoności
Bardzo często oglądam różne rozwiązania i widzę niepotrzebne komplikowanie formuł.
Na przykład, często powtarza się schemat przedstawiony (poniżej):
Załóżmy, że prowadzimy rejestr, w którym część danych jest wpisywanych, a część danych liczonych za pomocą formuł. Bywa tak, że kolejne wyliczone wartości zależne są od spełnienia lub niespełnienia warunku (naturalnym jest, że użytkownicy stosują funkcję JEŻELI). I tak, często widzę formułę w postaci (tu przykładowo T4 i późniejsze wykorzystanie U4):
T4: =JEŻELI(warunek; ”TAK”; ”NIE”)
a potem w kolejnych kolumnach
U4: =JEŻEL I(T4=”TAK”; wartość_1; wartość_2).
…
Tu jest zwykle wytłumaczenie, że jest potrzeba widoczności wskaźnika w kolumnie T, to znaczy, że użytkownik musi widzieć, czy sposób rozliczenia to sposób 1.
Ja proponuję mniej złożony sposób, który wykorzystuje wartości logiczne: PRAWDA/FAŁSZ; ten sposób jest łatwiejszy i działa szybciej.
T4: =warunek (formuła, która daje w wyniku wartość logiczną: PRAWDA lub FAŁSZ)
U4: JEŻELI(T4; wartość_1; wartość_2)
W nagłówku kolumny T powinien być tekst kończący się znakiem zapytania, aby jednoznacznie określał co oznacza odpowiedź w kolejnych wierszach kolumny T.
Jeśli tylko raz wykorzystany jest wynik warunku i użytkownik stwierdzi, że nie ma potrzeby mieć dodatkowej kolumny ze wskaźnikiem, to można nie tworzyć kolumny z wartościami logicznymi, tylko bezpośrednio, na podstawie warunku policzyć wartość:
U4: =JEŻEL I(warunek; wartość_1; wartość_2)
W pliku … znajduje się przykład, w kolejnych arkuszach znajdują się trzy rozwiązania. Zapraszam do analizy.
Zwracam uwagę, że:
* komplikowanie formuł wpływa na zwiększenie czasu analizy, modyfikacji rozwiązania, a także przy dużej liczbie formuł wydłuża czas przeliczania.
* złożone i długie formuły dłużej się analizuje, nie ma wyników pośrednich, które są ważne do analizy sprawdzania poprawności działania; zobacz przykład wykorzystania PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS; jeśli te funkcje będą użyte w osobnych komórkach, to (dzięki widocznemu wynikowi funkcji PODAJ.POZYCJĘ) łatwiej sprawdzić, z której komórki funkcja INDEKS pobiera wartość.
* nazywanie zakresów nie sprzyja szybkiej analizie formuł; przy większej liczbie nazw nie jest możliwe łatwe zarządzanie nimi; dlatego to kolejny element arkusza, którego nie powinno się stosować (przeszkadza, a nie pomaga).
Wszyscy wiemy, że jeśli problem do zrealizowania będzie przemyślany i przygotuje się plan działania – projekt, to zadanie szybciej zostanie wykonane, a prawdopodobieństwo jego należytej jakości jest większe. Zasada przygotowanie zapisania) w punktach, kolejnych kroków (kolejnych działań) dotyczy również projektów w Excel.
Jeśli nie będzie projektu (czyli co się przypomni to będzie robione), to działania sprowadzają się do cyklu: tworzenia, poprawiania – powtarzanego wiele razy. Wtedy wydłuża się proces tworzenia rozwiązania, a prawdopodobieństwo uzyskania jego właściwej jakości jest niskie. Wiem to z doświadczenia, sam to przerabiałem na początku pracy z arkuszem i innymi narzędziami informatycznymi (w tym językami programowania), w których można tworzyć automatyzację. Dlatego jestem zdania, że już na początku procesu dydaktycznego trzeba wprowadzać elementy projektowania + zasady oceny rozwiązań. Przyswajanie wiedzy na temat technicznych możliwości narzędzi powoduje ukształtowanie się nawyków, niekoniecznie najszczęśliwszych, a takie należy eliminować. Usuwanie złych nawyków jest trudniejsze niż kształtowanie od razu (na początku procesu dydaktycznego) nawyków logicznie uzasadnionych. Tu polecam wiedzę o neuroplastyczności (działaniu) mózgu, czyli jak kształtują się nawyki, jak utrwalają i jak mózg postępuje z nawykami (również nałogami).
Ciut potrzebnej wiedzy o tworzeniu projektu - planu działania...
...aby przygotować taki plan (oczywiście uwzględniający należytą jakość rozwiązania), to potrzebna jest wiedza jak powinny być zrealizowane poszczególne funkcjonalności, które w takim planie należy umieścić, a potem wykorzystać przy budowie.
Całość projektu sprowadza się do:
- ustalenia wyobrażenia/wizji działania robota w MS Excel,
- zapisania wizji działania w postaci poszczególnych funkcjonalności – projekt,
- przełożenia funkcjonalności na ich implementację w MS Excel (+ dopracowanie szczegółów).
Rysunek nr 5. Schemat standardowego podzialu modelu (rozwiązania, robota) na poszczególne arkusze. Idea podziału. Na Rysunku został przedstawiony ogólny schemat, który stosuję do projektów, taki sposób pomaga ustalić wyobrażenia działania projektu.
Na ogół na różnych szkoleniach z Excel pokazywane są tylko aspekty techniczne MS Excel.
Wiem, że jeśli ktoś posiadłby większość wiedzy technicznej o działaniu arkusza, a nie będzie miał wiedzy merytorycznej na temat projektowania i budowy robotów (tworzenia automatyzacji) to i tak będzie miał kłopoty ze zbudowaniem dobrego rozwiązania.
Na moich warsztatach, pokazuję tylko wybrane elementy MS Excel, które najczęściej uczestnicy znają i używają. Do działania technicznego tych elementów dokładam: organizację ,zasady, zasady projektowania, umiejętności oceny. Z tego powodu na warsztatach są głównie przykłady, które to pokazują.
Dlatego jeśli posiadasz sprawność techniczną posługiwania się Excel (swoboda posługiwania się kalwiaturą/myszą umiesz stosować w odpowiednich miejscach właściwe formuły (w tym funkcje), to zapraszam od razu na warsztaty PE1 (projektowanie i budowa robotów wg Metodyki 4TG). Jeśli brakuje Ci takiej swobody, to zapraszam na wPE (wstęp do Metodyki 4TG) na których jest też część techniczna narzędzi MS Excel (używanych w Metodyce 4TG).
Zobacz:
Sam używam poniżej 1% elementów, tych które są dostępne w pakiecie MS Excel. Za pomocą tak małej ilości elementów tworzę roboty, które mają wszystkie potrzebne funkcjonalności i nie tylko łatwo się je używa, ale również (głównie dzięki temu że korzystam z samych prostych elementów Excel) łatwo się je rozumie (szybko analizuje). To jest inna filozofia pracy niż tak, którą preferuje producent Excel (MS tworzone są trudne narzędzia, dla specjalistów… bo dla MS liczy się kasa, a nie jakość rozwiązań).
IM MNIEJ ELEMENTÓW EXCEL STOSUJESZ (zachowując potrzebne funkcjonalności), TYM ŁATWIEJ ZROZUMIESZ ROZWIĄZANIE
IM ŁATWIEJSZE ELEMENTY STOSUJESZ, TYM SPRAWNIEJ MOŻESZ POPRAWIĆ (ZMODYFIKOWAĆ) ROZWIĄZANIE
Zrobiłem wiele narzędzi (prostymi elementami arkusza, Visual Basic, czy SQL), które realizują potrzebne funkcjonalności (takich, które w MS Excel są kiepsko zrobione, albo ich nie ma wcale). Przy tworzeniu narzędzi skupiam uwagę na zasadach projektowania struktur danych oraz wykorzystaniu zasad, które powodują utrzymanie jakości robotów.
Pamiętajmy, że jeśli ustalimy proste zasady organizacji i działań na strukturach danych, to w Visual Basic takie zasady obsługują łatwe i prosto zbudowane narzędzia do automatyzacji tych działań.
I na koniec to, co zmieniam w ustawieniach standardowych na komputerze jak zaczynam pracować w MS Excel, po to, aby było łatwiej używać Exel/VB.
1. W niektórych komputera klawisze funkcyjne są tak ustawione, że w MS Excel chcąc ich użyć należy użyć jeszcze inny klawisz (Fn, Ctrl, Alt lub Shift) – to koniecznie trzeba zmienić. Po to, aby w prosty sposób używać: F2, F4, F9 (to są bardzo często używane przeze mnie, skróty klawiszowe wykorzystujące klawisze funkcyjne). Dlatego nie może być tak, aby gimnastykować ręce i tracić czas na ich użycie.
2. W opcjach zaawansowanych MS Excel: Plik | Opcje | Zaawansoane | Przenieś zaznaczenie po naciśnięcuu klawisza Enter – usuwam zaznaczenie. Wtedy, po wpisaniu dowolnej wartości do komórki, i zastosowaniu ENTER komórka aktywna nie zmienia się, a to znaczy, że po użyciu klawisza F2 można szybko wrócić do edycji (nie trzeba zmieniać komórki). A to pozwala na szybszą pracę. Można również, po wpisaniu danej do komórki użyć strzałkę w dowolnym kierunku (w trybie Wprowadź), a to oznacza, że wpisana wartość zostanie zaakceptowana + aktywna komórka zmieni się (uwaga: w trybie Edycja strzałki inaczej działają).
Proszę spróbować.
3. W edytorze VB zmieniam (włączam)
Tools | Option | Editor | Require Variable Declaration...
… wtedy, przy tworzeniu nowego modułu pojawi się: Option Explicit (na początku modułu). To oznacza większe bezpieczeństwo, ponieważ zastosowanie tego zapisu na początku modułu powoduje, że wszystkie zadeklarowane zmienne są automatycznie sprawdzane przed każdym uruchomieniem (narzędzie wychwytuje literówki w nazwach zmiennych przed uruchomieniem makra). Dlatego użycie tej opcji jest koniecznością (zwiększa się bezpieczeństwo i oszczędza się czas).
PAMIĘTAJ… tworząc cokolwiek, musisz usunąć ze swojego otoczenia wszystko to, co przeszkadza, czy może przeszkadzać, a zdecydowanie szybciej rozwiążesz problem.
Pomagamy naszym klientom w różny sposób:
- uczymy ich postępowania z MS Excel tak, aby nie tracili dużo czasu (w tym uczymy ich projektowania i budowy robotów)… i nie chodzi tu o sprawność techniczną posługiwania się Excel,
- projektujemy i budujemy roboty dla użytkowników wg zasad Metodyki 4TG,
- przeprowadzamy audyty rozwiązań w MS Excel… ostatnie analizy rozwiązań doprowadziły do tego, aby autorzy tych rozwiązań zmienili je wg przedstawionych wytycznych,
- przetwarzamy zdalnie dane dla klientów (wykorzystujemy do tego zrobione przez nas roboty).
ZAPRASZAM NA MOJE WARSZTATY, NA KTÓRYCH ZMIENIAM KIERUNEK MYŚLENIA
- UCZĘ ROZWIĄZAŃ ORAZ BUDOWY ROBOTÓW W MS EXCEL (TO JEST ZNACZNIE WIĘCEJ NIŻ POZNANIE MS EXCEL)
(wPE) WSTĘP DO METODYKI 4TG (PODSTAWY BUDOWY ROBOTÓW w MS EXCEL)
23-25 października 2024
Pobierz szczegółową ofertę
Pobierz zgłoszenie
(PE1) METODYKA 4TG (NARZĘDZIE DO BUDOWY ROBOTÓW w MS EXCEL) PROJEKTOWANIE I BUDOWA (Część 1)
17-20 września 2024
Pobierz szczegółową ofertę
Pobierz zgłoszenie
Jeśli interesuje Cię uczestnictwo w warsztatach, a nie pasuje Ci termin, to wypełnij plik:
PlanSzkolen.xlsx
Dbamy o to, aby osoby o określonych umiejętnościach dostały się na właściwe warsztaty. Dlatego Rysunek nr 1 zawiera zależność
między umiejętnościami uczestników, a warsztatami.
Jeśli nie wiesz jaki masz poziom umiejętności, to możemy sprawdzić. Możesz pobrać test, wypełnić i wysłać wyniki testu.
Mój robot odczyta wypełniony przez Ciebie test, sprawdzi i w raporcie przedstawi wyniki. Raport prześlę do Ciebie i będziemy wiedzieć więcej.
Rysunek nr 1. Zależność między umiejętnościami uczestników, a rodzajem warsztatów.
Jeśli masz trudność w określeniu poziomu umiejętności to zapraszam do sprawdzenia – do tego wykorzystuję test.
Test jest w pliku
TestExcel_9.xls
.
Test należy:
- przegrać plik na dysk lokalny,
- zmienić we właściwościach pliku zabezpieczenia (w Eksploratorze plików należy kliknąć prawym klawiszem na plik,
wybrać Właściwości, a potem Odblokuj zabezpieczenia – oczywiście, jeśli w danej wersji systemu operacyjnego taka opcja się już znajduje),
- otworzyć MS Excel, a potem użyć: Plik | Otwórz (wybrać plik z testem),
- włączyć makra (rejestrowany jest czas rozwiązania testu - jest ważny do oceny!),
- po podaniu imienia i nazwiska i potwierdzeniu, plik z testem zostaje zapisany z inną nazwą, w której znajdzie się nazwisko,
... reszta informacji w pliku test (trzeba sobie przygotować max 20 minut)
Uwaga, komórki do których nie wpisuje się danych są zablokowane, szerokości kolumn też (trzeba sobie poradzić)
Po rozwiązaniu, proszę przysłać plik - odeślę wyniki.
Plik jest sprawdzany przez robota w MS Excel.
Właściwy dobór osób do grupy jest bardzo ważny, bo to gwarantuje, że wszyscy nauczą się dużo.
Jeśli wybór poziomu warsztatów nie będzie trafny, to trudno o taką gwarancję.
Jeśli nie możesz przyjechać na najbliższe zajęcia?
Przyślij mail na adres 4tg@4tg.pl zapiszę Cię na newsletter.
lub pobierz plik
PlanSzkolen.xlsx
wypełnij (zaproponuj terminy) i przyślij na zamieszczony w pliku adres mail.
Jeśli zaproponujesz dogodne dla Ciebie terminy warsztatów, to prawdopodobieństwo, że jeden z nich będzie uwzględniony, jest większe.
Dlaczego moje warsztaty? …
… zobacz moje doświadczenie (poniżej)… łączę ze sobą:
* praktykę
tworzenie rozwiązań (w ostatnim okresie głównie robotów w MS Excel);
na koncie kilkaset rozwiązań: budżetowanie i controlling, zarządzanie produkcją, logistyka, analizy sprzedaży, …, inne,
* dydaktykę szkolenie pracowników firm, studentów,
* badania i rozwój tworzenie nowych narzędzi w MS Excel, które wykorzystywane są w robotach, jest autorem Metodyki 4TG, języka 4TG oraz serwera EDI,
* merytorykę znajomość ekonomii, ekonomiki przedsiębiorstw, zarządzania, finansów, rachunkowości, statystyki, prognozowania, …
I uczę tego, czego nikt nie uczy - zasad tworzenia rozwiązań w MS Excel
(robotów) wprowadziłem do tego procesu to, co zawierają normy ISO dotyczące jakości oprogramowania;
zrobiłem to,
ponieważ roboty budowane wg tych zasad: są zrozumiałe, szybciej działają, są łatwe w analizie i modyfikacji.
Tomasz Głuszkowski – doświadczenie (moja ścieżka rozwoju, punkty milowe, ważne rzeczy)
* Liceum ekonomiczne - początki nabywania wiedzy ekonomicznej
(dowiedziałem się o tym, że komputery się programuje, widziałem wydruk z programu…
spodobało mi się, i już wiedziałem, że jest to coś, czym będę się zajmował).
* Studia informatyczne na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ (nabyta wiedza, o projektowaniu i programowaniu + o ekonomii, zarządzaniu, ...).
* Praca w uczelni (Katedra Informatyki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, później Wydział Zarządzania UŁ) – zajęcia ze studentami (30 lat).
Nabycie doświadczenia w dydaktyce, pewności siebie w wystąpieniach.
* Pierwsze rozwiązania w arkuszu dla firm, artykuły w czasopismach o zastosowaniu arkusza.
* Pierwsza książka z przykładami w arkuszu; przykładami, z których większość można było zastosować w firmach (rok 1993),
wtedy na rynku były tylko książki z przetłumaczoną dokumentacją.
* Doktorat (rok 1993) - w ramach doktoratu zaprojektowałem i napisałem język do automatycznej dekretacji zdarzeń księgowych.
* Prowadzenie kółka informatycznego w XXXI LO (do finału Olimpiady Informatycznej
w roku szkolnym 1994/95 dostał się jeden uczeń, a w roku szkolnym 1995/96 - trzech moich uczniów).
* Pierwsze duże rozwiązania w MS Excel (budżetowanie i controlling), wyciągnięcie wniosków dotyczących projektowania i budowy.
* Nabycie doświadczenia na stanowisku dyrektora finansowego w firmie produkcyjnej (35 miesięcy).
* Książka o arkuszu, pierwsza książka na rynku, w której są elementy projektowania automatycznie działających rozwiązań w arkuszu,
duża ilość przykładów i możliwości jego zastosowania (rok 2000), wtedy na rynku zaczęły się pojawiać książki z przykładami.
* Założenie firmy 4TG (rok 2004), w której prowadzę warsztaty oraz projektujemy i budujemy rozwiązania.
Od momentu założenia, dla naszych klientów, przeprowadziłem około 10 000 godzin warsztatów.
W prowadzonej przeze mnie pracowni zrealizowaliśmy kilkadziesiąt dużych systemów – rozwiązań w MS Excel
oraz mnóstwo średnich i małych. Dużo czasu poświęcamy na badania (narzędzi w MS Excel, potrzeb klientów) i rozwój
(projektowanie i tworzenie narzędzi, które służą do budowy robotów).
Dbamy o jakość narzędzi po to, aby łatwo było zarządzać projektami oraz aby jakość całego rozwiązania była na wysokim poziomie
(dlatego łączę tworzenie narzędzi, rozwiązań i robotów z normami ISO dotyczącymi jakości oprogramowania).
* Samokształcenie związane z jakością oprogramowania: prace McCall’a, normy jakościowe oprogramowanie (pierwsza ISO 9126)
+ adaptacje zasad utrzymania jakości oprogramowania w automatycznie działających rozwiązaniach.
Zasada: im łatwiejsze będą wykorzystywane narzędzia, tym łatwiej będzie można rozwiązać problem,
a później nie będzie trudno analizować oraz modyfikować rozwiązania (i łatwo nad min panować)
stała się podstawą projektowania i budowy narzędzi standardowych (rozwiązujących typowe problemy) jak i podstawą tworzenia robotów.
* Początek badań dotyczących:
- potrzeb klientów (odnośnie rozwiązań)
- jakości narzędzi, czyli elementów MS Excel po to, aby określić, które narzędzia lepiej,
a które gorzej rozwiązują typowe potrzeby klientów (ocena jakości rozwiązań).
Tak powstały podstawy Metodyki 4TG (metod, zasad oraz sposobów projektowania i budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel).
* Rozbudowa zasad Metodyki 4TG o cechy jakościowe rozwiązań: czytelność, elastyczność, większe bezpieczeństwo.
* Pierwsze publiczne wystąpienie na temat Metodyki 4TG (rok 2010) na temat metod projektowania robotów w MS Excel.
Metodyka 4TG to zasady i metody projektowania budowy robotów o jakości zgodnej z międzynarodowymi normami ISO dotyczącymi jakości oprogramowania.
Jakość robota definiowana jest przez jego cechy, najważniejsze to:
- łatwość i prostota użytkowania, łatwe rozumienie podstawowych zależności (użytkownik),
- czytelność – rozumienie przepływu informacji, łatwość analizy (projektant),
- elastyczność – łatwość modyfikacji rozwiązania (projektant),
- szybkość działania.
Każdy chciałby mieć rozwiązanie, które jest łatwe w użytkowaniu,
proste w budowie oraz pozwalające na łatwą analizę sposobu działania tak, aby można było je prosto i szybko zmodyfikować.
* Książka o Metodyce 4TG (rok 2013) - pierwsza książka, w której pojawiły się zasady projektowania i budowy rozwiązań,
mnóstwo zasad i rozwiązań standardowych pozwalających utrzymać jakość robota, niektóre standardowe rozwiązania, przykłady.
* W prowadzonej przeze mnie pracowni powstał Język 4TG.
Język 4TG, służy do tworzenia robotów. W języku zapisuje się większość funkcjonalności robota.
Tworząc robota w języku 4TG:
- oszczędza się dużo czasu,
- łatwo uzyskuje się czytelność rozwiązania, czyli łatwość w analizie i rozumieniu działania robota,
- narzędzia, które się stosuje powodują, że rozwiązanie jest elastyczne (przy zmianach w strukturze danych rozwiązanie dalej dobrze działa),
dzięki temu robota można modyfikować (wg zasad Metodyki 4TG) bez obawy, że zmiana spowoduje późniejsze niewłaściwe działanie,
- można uzyskać funkcjonalności, do których nie ma narzędzi zbudowanych w MS Excel, a niektóre funkcjonalności będące w MS Excel zdecydowanie lepiej działają.
Wcześniej, przed powstaniem języka, stworzyliśmy narzędzia w Visual Basic, które realizowały potrzebne funkcjonalności do budowania automatycznie działających rozwiązań.
Instrukcje języka 4TG wykorzystują te narzędzia. Dzięki temu funkcjonalności te można łatwo wykorzystać z poziomu instrukcji napisanych w komórkach arkusza.
Instrukcje w języku 4TG wybiera się z listy, po wyborze instrukcji, pojawia się opis jej działania tak,
aby można było szybko zrozumieć czy w danym przypadku można tą instrukcję użyć i w jaki sposób.
Po akceptacji wybranej instrukcji, oprócz jej umieszczenia w komórce arkusza, automatycznie rezerwowane są komórki do wpisania parametrów dla tej instrukcji.
Dzięki zastosowaniu języka 4TG czas projektowania i tworzenia robota w MS Excel zdecydowanie się skraca.
Oprócz tego wzrasta stopień rozumienia działania rozwiązania - rozwiązanie napisane z wykorzystaniem języka jest czytelniejsze.
Zadbaliśmy o to (to było głównym powodem zapisania potrzebnych funkcjonalności w formie instrukcji języka).
Z kolei duża czytelność rozwiązania powala na łatwą jego analizę i modyfikację. Wiemy o tym,
że roboty bardzo często należy ulepszać i dopasowywać do zmieniających się warunków rzeczywistości.
* W pracowni 4TG powstało narzędzie: serwer EDI (Electronic Data Interchange).
Serwer EDI to narzędzie, które działa na bezobsługowym komputerze. Aplikacje użytkownika wysyłają do realizacji zadania (zadania napisane w języku 4TG).
Robot - serwer EDI ustawia zadania w kolejce, a potem wykonuje zadania jedno po drugim.
Dzięki temu wszyscy użytkownicy, pracują na wspólnych danych. Bez konfliktów związanych z dostępem do danych,
ponieważ zadania realizowanie przez serwer EDI wykonywane są sekwencyjnie.
Zastosowań serwera EDI jest mnóstwo, od przepływu informacji w firmie między działami,
do współpracy między firmami (aplikacja w jednej firmie może sprawdzać stan możliwych do zamówienia materiałów/towarów w innej firmie,
zamawiać je, czy kontrolować postęp w realizacji zamówienia).
Chcąc uzyskać w MS Excel robota o cechach wynikających z Metodyki 4TG nie wystarczy sama znajomość nawet wszystkich elementów MS Excel.
Dlatego uczymy:
- organizacji procesu projektowania i budowy robotów,
- pokazujemy, z jakich części powinny składać się roboty uzyskane przy wykorzystaniu zasad Metodyki 4TG
(zob. Grafika nr 2),
do czego służą poszczególne części robota i jakie są związki między nimi.
Grafika nr 2. Elementy robota w MS Excel
Ponadto:
- uczymy budowy narzędzi (realizujących potrzebne funkcjonalności) tak, aby można było je wykorzystać przy tworzeniu robota o w/w cechach,
- pokazujemy, które z narzędzi MS Excel wykorzystać i w jaki sposób (omawiamy również i te,
które są często wykorzystywane ale przysparzają kłopotów - tłumaczymy powody tych kłopotów),
- uczymy oceny rozwiązań, po to, aby uczestnicy warsztatów samodzielnie potrafili ocenić cechy jakościowe robotów,
- staramy się oduczyć niewłaściwych nawyków.
Na przykład pokazujemy działanie funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO i porównujemy jej działanie z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS (zob. Grafika nr 3).
Narzędzia te realizują ważną funkcjonalność: relację między strukturami danych.
Grafika nr 3. Porównanie działania funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO z funkcjami PODAJ.POZYCJĘ I INDEKS (przed i po dostawieniu dodatkowej kolumny).
* Część po lewej stronie.
W komórce G2 została zastosowana funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO. W wyniku jej działania została znaleziona wartość „3e”.
W komórce G4 została zastosowana funkcja PODAJ.POZYCJĘ. Wynik jej działania, to numer wiersza, w którym (w kolumnie B) została znaleziona wartość 5.
To numer wiersza 10 (zob. komórka G4). Z wiersza nr 10 za pomocą funkcji INDEKS (zob. komórka G5) zostaje wybrana wartość „3e”.
Oznacza to, że funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO daje taką samą wartość jak funkcje: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS (porównaj komórki G2 i G5).
* Część po prawej stronie.
Między kolumną B i C została dostawiona nowa kolumna. Efektów takiego działania jest kilka:
- wszystkie komórki na prawo od kolumny C przesunęły się,
- wszystkie wzory korzystające z komórek na prawo od kolumny C zmieniły adresy wewnątrz formuł.
Te zmiany spowodowały zmiany w wyniku działania formuły w komórce H2 (poprzednio komórka G2).
Wynik funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO jest równy „eee”, a nie „3e” jak w poprzednim przypadku (przed dostawieniem nowej kolumny).
Wynik, w przypadku zastosowania funkcji: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS nie zmienił się, to „3e” - komórka H5 (poprzednio komórka G5).
Wniosek: Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO nie jest elastyczna, to znaczy, że po zmianie struktury danych (tu dostawieniu kolumny) nie działa poprawnie.
Oczywiście w małym przykładzie łatwo można zauważyć błędy i szybko je poprawić. W rozwiązaniach wieloarkuszowych jest dużo gorzej.
Zastosowanie WYSZUKAJ.PIONOWO powoduje, że trzeba przejrzeć wszystkie arkusze i poszukać funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO z podaną tą strukturą danych (zadaną w drugim parametrze),
w której dokonano zmian.
Traci się na to czas.
Z praktyki wiemy, że zmiany w rozwiązaniach robi się często, a to oznacza, że używając funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO,
poświęca się niepotrzebnie czas na szukanie i korygowanie błędów.
Brak elastyczności w rozwiązaniach oznacza, że mają niską jakość. Rozwiązanie są często są niezrozumiałe, trudne w analizie i modyfikacjach.
TO WŁAŚNIE JEST POWÓD, DLACZEGO DO REALIZACJI ROBOTÓW STOSUJEMY SAME PROSTE i DOBRZE DZIAŁAJĄCE NARZĘDZIA MS EXCEL.
Im bardziej komplikuje się przetwarzanie danych, tym większa jest złożoność rozwiązania, tym trudniej się je analizuje i modyfikuje,
a jeżeli doda się do tego użycie narzędzi MS Excel, które nie są elastyczne czy nieczytelne, to czas zrozumienia działania rozwiązania
i jego modyfikacji znacznie się zwiększa.
Zauważyłem związek pomiędzy wybieranymi narzędziami, które służą do budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel,
a jakością tych rozwiązań.
Dlatego stosuję te narzędzia MS Excel, które są proste, łatwe w użyciu, zrozumiałe. Wtedy ryzyko błędu jest mniejsze.
Wiedząc o tym związku uczę takich sposobów postępowania, przy projektowaniu i budowie rozwiązań, które są skuteczne i łatwe w modyfikacji (przypomnę o przykładzie z funkcją WYSZUKAJ.PIONOWO).
Z tych elementów MS Excel, które dają niskie ryzyko błędu zbudowałem rozwiązania standardowe, które rozwiązują typowe problemy w prosty sposób.
Uczę tych rozwiązań, pokazuję ich budowę krok po kroku, czasem prezentuję alternatywy i uczę porównywać (oceniać) rozwiązania.
Kryterium oceny, to cechy rozwiązań przedstawione w normach ISO.
Realizacja dobrych jakościowo rozwiązań wymaga nie tyle poznawania coraz to nowych elementów MS Excel, ale wymaga nabycia:
- umiejętności projektowania robotów, i ich budowy,
- znajomości prostych rozwiązań typowych problemów, i zasad ich budowy,
- wiedzy i umiejętności wykorzystania metod i sposobów takiego postępowania tak, aby otrzymać rozwiązanie określonej jakości
(zob. normy ISO dotyczące jakości oprogramowania, jedna z norm to ISO 9126). Zobacz Grafika nr 4.
Grafika nr 4. Zmiana sposobu myślenia, z poznawanie coraz to kolejnych elementów MS Excel, na rzecz umiejętności tworzenia robotów (automatycznie działających rozwiązań) z niewielu prostych i łatwych w użyciu elementów MS Excel.
Jeśli zainteresowałem takim podejściem wykorzystania MS Excel do budowy robotów, to zapraszam na warsztaty.
Według wyżej przedstawionych zasad projektujemy i budujemy roboty w MS Excel.
Projektujemy takie rozwiązania, które usprawniają pracę, przyspieszają obieg informacji, upraszczają procesy.
Bardzo często użytkownicy nie zdają sobie sprawy, jak prostymi sposobami można zdecydowanie przyspieszyć procesy w pracy biurowej.
Przykład:
Kilka lat temu zrobiłem narzędzie, które pozwoliło zaoszczędzić 40% czasu obsługi sprawdzania faktur (akceptacji zapłaty).
Narzędzie było przeznaczone do weryfikacji faktur, to znaczy sprawdzenia wykonania transakcji przed ich zapłatą.
Przed wdrożeniem rozwiązania pracownicy kontrolowali faktury w SAP, sprawdzali: czy jest komplet informacji, na podstawie których podejmowana była decyzja o wypłacie należności.
Bywało tak, że faktury w SAP (jeśli nie było akceptacji) były sprawdzane kilkukrotnie w ciągu krótkiego czasu.
Zmieniliśmy organizację pracy.
Faktury były automatycznie doczytywane do rejestru w MS Excel (uzupełniane tylko te, których tam jeszcze nie było), sprawdzane (pracownicy dopisywali informacje,
które były potrzebne do akceptacji wypłaty), automatycznie wpisywana była również data kolejnego sprawdzenia, to znaczy, że zarządzaniem (kolejnością wyboru faktur do sprawdzenia zarządzał model w MS Excel).
Przykład drugi:
Dla firmy produkcyjnej zaprojektowałem rozwiązanie, które z systemu SAP pobierało dane o planie produkcji (horyzont czasu: tydzień),
zmieniało kolejność wytwarzanych produktów tak, aby zminimalizować czas przezbrojeń linii produkcyjnej i umieszczało zmieniony plan w SAP.
Do optymalizacji wykorzystałem własny algorytm rozwiązujący problem komiwojażera, działa on szybciej, niż wbudowany w MS Excel (w narzędziu Solver).
Jeśli zainteresowałem, to zapraszam do współpracy
Dla naszych klientów prowadzimy outsourcing. Przetwarzamy zdalnie dane i je analizujemy.
Nasze roboty potrafią poddać wstępnej, standardowej analizie uzyskiwane raporty.
Na podstawie analizy tworzyć opis i dostarczać raporty do wyznaczonych odbiorców.
Jeśli szukasz analityka, to zapraszamy do hybrydowego sposobu analiz informacji
(część opisów analiz tworzy robot, a część analityk).
Oprócz automatycznego przetwarzania danych dbamy również o narzędzia, które to przetwarzanie realizują.
Po naszej stronie jest ich konserwacja i dostosowanie do zmieniających się potrzeb.
Jeśli zainteresowałem, to zapraszam do współpracy