Społeczność    

(wPE) WSTĘP DO METODYKI 4TG (PODSTAWY BUDOWY ROBOTÓW w MS EXCEL)
26-28 czerwca 2024
Pobierz szczegółową ofertę
Pobierz zgłoszenie


(VB1) METODYKA 4TG (NARZĘDZIE DO BUDOWY ROBOTÓW w MS EXCEL) - VISUAL BASIC FOR EXCEL
18-21 czerwca 2024
Pobierz szczegółową ofertę
Pobierz zgłoszenie


(PE1) METODYKA 4TG (NARZĘDZIE DO BUDOWY ROBOTÓW w MS EXCEL) PROJEKTOWANIE I BUDOWA (Część 1)
11-14 czerwca 2024
BRAK MIEJSC
kolejne warsztaty we wrześniu, jeśli jesteś chcesz: wypełnij plik: PlanSzkolen.xlsx
Pobierz szczegółową ofertę
Pobierz zgłoszenie


Dbamy o to, aby osoby o określonych umiejętnościach dostały się na właściwe warsztaty. Dlatego Grafika nr 1 zawiera zależność między umiejętnościami uczestników, a warsztatami. Jeśli nie wiesz jaki masz poziom umiejętności, to możemy sprawdzić. Możesz pobrać test, wypełnić i wysłać wyniki testu. Mój robot odczyta wypełniony przez Ciebie test, sprawdzi i w raporcie przedstawi wyniki. Raport prześlę do Ciebie i będziemy wiedzieć więcej.


Grafika nr 1. Zależność między umiejętnościami uczestników a rodzajem warsztatów.


Jeśli masz trudność w określeniu poziomu umiejętności to zapraszam do sprawdzenia – do tego wykorzystuję test.
Test jest w pliku
TestExcel_9.xls .

Test należy:
- przegrać plik na dysk lokalny,
- zmienić we właściwościach pliku zabezpieczenia (w Eksploratorze plików należy kliknąć prawym klawiszem na plik,
wybrać Właściwości, a potem Odblokuj zabezpieczenia – oczywiście, jeśli w danej wersji systemu operacyjnego taka opcja się już znajduje),
- otworzyć MS Excel, a potem użyć: Plik | Otwórz (wybrać plik z testem),
- włączyć makra (rejestrowany jest czas rozwiązania testu - jest ważny do oceny!),
- po podaniu imienia i nazwiska i potwierdzeniu, plik z testem zostaje zapisany z inną nazwą, w której znajdzie się nazwisko,
... reszta informacji w pliku test (trzeba sobie przygotować max 20 minut)
Uwaga, komórki do których nie wpisuje się danych są zablokowane, szerokości kolumn też (trzeba sobie poradzić)
Po rozwiązaniu, proszę przysłać plik - odeślę wyniki.
Plik jest sprawdzany przez robota w MS Excel.

Właściwy dobór osób do grupy jest bardzo ważny, bo to gwarantuje, że wszyscy nauczą się dużo.
Jeśli wybór poziomu warsztatów nie będzie trafny, to trudno o taką gwarancję.

Jeśli nie możesz przyjechać na najbliższe zajęcia?

Przyślij mail na adres 4tg@4tg.pl zapiszę Cię na newsletter.
lub pobierz plik
PlanSzkolen.xlsx
wypełnij (zaproponuj terminy) i przyślij na zamieszczony w pliku adres.
Jeśli zaproponujesz dogodne dla Ciebie terminy warsztatów, to prawdopodobieństwo, że jeden z nich będzie uwzględniony, jest większe.



  Dlaczego moje warsztaty? …

… zobacz moje doświadczenie (poniżej)… łączę ze sobą:

* praktykę tworzenie rozwiązań, w ostatnim okresie głównie robotów w MS Excel;
na koncie kilkaset rozwiązań: budżetowanie i controlling, zarządzanie produkcją, logistyka, analizy sprzedaży, …, inne,

* dydaktykę szkolenie pracowników firm, studentów,

* badania i rozwój tworzenie nowych narzędzi w MS Excel, które wykorzystywane są w robotach, jest autorem Metodyki 4TG, języka 4TG oraz serwera EDI,

* merytorykę znajomość ekonomii, ekonomiki przedsiębiorstw, zarządzania, finansów, rachunkowości, statystyki, prognozowania, …

I uczę tego, czego nikt nie uczy - zasad tworzenia rozwiązań w MS Excel
(robotów) wprowadziłem do tego procesu to, co zawierają normy ISO dotyczące jakości oprogramowania;
zrobiłem to, ponieważ roboty budowane wg tych zasad: są zrozumiałe, szybciej działają, są łatwe w analizie i modyfikacji.


 
Tomasz Głuszkowski – doświadczenie (moja ścieżka rozwoju, punkty milowe, ważne rzeczy)


* Liceum ekonomiczne - początki nabywania wiedzy ekonomicznej (dowiedziałem się o tym, że komputery się programuje, widziałem wydruk z programu… spodobało mi się, i już wiedziałem, że jest to coś, czym będę się zajmował).

* Studia informatyczne na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ (nabyta wiedza, o projektowaniu i programowaniu + o ekonomii, zarządzaniu, ...).

* Praca w uczelni (Katedra Informatyki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, później Wydział Zarządzania UŁ) – zajęcia ze studentami (30 lat). Nabycie doświadczenia w dydaktyce, pewności siebie w wystąpieniach.

* Pierwsze rozwiązania w arkuszu dla firm, artykuły w czasopismach o zastosowaniu arkusza.

* Pierwsza książka z przykładami w arkuszu; przykładami, z których większość można było zastosować w firmach (rok 1993), wtedy na rynku były tylko książki z przetłumaczoną dokumentacją.

* Doktorat (rok 1993) - w ramach doktoratu zaprojektowałem i napisałem język do automatycznej dekretacji zdarzeń księgowych.

* Prowadzenie kółka informatycznego w XXXI LO (do finału Olimpiady Informatycznej w roku szkolnym 1994/95 dostał się jeden uczeń, a w roku szkolnym 1995/96 - trzech moich uczniów).

* Pierwsze duże rozwiązania w MS Excel (budżetowanie i controlling), wyciągnięcie wniosków dotyczących projektowania i budowy.

* Nabycie doświadczenia na stanowisku dyrektora finansowego w firmie produkcyjnej (35 miesięcy).

* Książka o arkuszu, pierwsza książka na rynku, w której są elementy projektowania automatycznie działających rozwiązań w arkuszu, duża ilość przykładów i możliwości jego zastosowania (rok 2000), wtedy na rynku zaczęły się pojawiać książki z przykładami.

* Założenie firmy 4TG (rok 2004), w której prowadzę warsztaty oraz projektujemy i budujemy rozwiązania. Od momentu założenia, dla naszych klientów, przeprowadziłem około 10 000 godzin warsztatów. W prowadzonej przeze mnie pracowni zrealizowaliśmy kilkadziesiąt dużych systemów – rozwiązań w MS Excel oraz mnóstwo średnich i małych. Dużo czasu poświęcamy na badania (narzędzi w MS Excel, potrzeb klientów) i rozwój (projektowanie i tworzenie narzędzi, które służą do budowy robotów). Dbamy o jakość narzędzi po to, aby łatwo było zarządzać projektami oraz aby jakość całego rozwiązania była na wysokim poziomie (dlatego łączę tworzenie narzędzi, rozwiązań i robotów z normami ISO dotyczącymi jakości oprogramowania).

* Samokształcenie związane z jakością oprogramowania: prace McCall’a, normy jakościowe oprogramowanie (pierwsza ISO 9126) + adaptacje zasad utrzymania jakości oprogramowania w automatycznie działających rozwiązaniach.
Zasada: im łatwiejsze będą wykorzystywane narzędzia, tym łatwiej będzie można rozwiązać problem, a później nie będzie trudno analizować oraz modyfikować rozwiązania (i łatwo nad min panować) stała się podstawą projektowania i budowy narzędzi standardowych (rozwiązujących typowe problemy) jak i podstawą tworzenia robotów.

* Początek badań dotyczących:
- potrzeb klientów (odnośnie rozwiązań)
- jakości narzędzi, czyli elementów MS Excel po to, aby określić, które narzędzia lepiej, a które gorzej rozwiązują typowe potrzeby klientów (ocena jakości rozwiązań).
Tak powstały podstawy Metodyki 4TG (metod, zasad oraz sposobów projektowania i budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel).

* Rozbudowa zasad Metodyki 4TG o cechy jakościowe rozwiązań: czytelność, elastyczność, większe bezpieczeństwo.

* Pierwsze publiczne wystąpienie na temat Metodyki 4TG (rok 2010) na temat metod projektowania robotów w MS Excel.

Metodyka 4TG to zasady i metody projektowania budowy robotów o jakości zgodnej z międzynarodowymi normami ISO dotyczącymi jakości oprogramowania.
Jakość robota definiowana jest przez jego cechy, najważniejsze to:
- łatwość i prostota użytkowania, łatwe rozumienie podstawowych zależności (użytkownik),
- czytelność – rozumienie przepływu informacji, łatwość analizy (projektant),
- elastyczność – łatwość modyfikacji rozwiązania (projektant),
- szybkość działania.
Każdy chciałby mieć rozwiązanie, które jest łatwe w użytkowaniu, proste w budowie oraz pozwalające na łatwą analizę sposobu działania tak, aby można było je prosto i szybko zmodyfikować.

* Książka o Metodyce 4TG (rok 2013) - pierwsza książka, w której pojawiły się zasady projektowania i budowy rozwiązań, mnóstwo zasad i rozwiązań standardowych pozwalających utrzymać jakość robota, niektóre standardowe rozwiązania, przykłady.

* W prowadzonej przeze mnie pracowni powstał Język 4TG.

Język 4TG, służy do tworzenia robotów. W języku zapisuje się większość funkcjonalności robota.
Tworząc robota w języku 4TG:
- oszczędza się dużo czasu,
- łatwo uzyskuje się czytelność rozwiązania, czyli łatwość w analizie i rozumieniu działania robota,
- narzędzia, które się stosuje powodują, że rozwiązanie jest elastyczne (przy zmianach w strukturze danych rozwiązanie dalej dobrze działa), dzięki temu robota można modyfikować (wg zasad Metodyki 4TG) bez obawy, że zmiana spowoduje późniejsze niewłaściwe działanie,
- można uzyskać funkcjonalności, do których nie ma narzędzi zbudowanych w MS Excel, a niektóre funkcjonalności będące w MS Excel zdecydowanie lepiej działają.
Wcześniej, przed powstaniem języka, stworzyliśmy narzędzia w Visual Basic, które realizowały potrzebne funkcjonalności do budowania automatycznie działających rozwiązań.
Instrukcje języka 4TG wykorzystują te narzędzia. Dzięki temu funkcjonalności te można łatwo wykorzystać z poziomu instrukcji napisanych w komórkach arkusza.
Instrukcje w języku 4TG wybiera się z listy, po wyborze instrukcji, pojawia się opis jej działania tak, aby można było szybko zrozumieć czy w danym przypadku można tą instrukcję użyć i w jaki sposób. Po akceptacji wybranej instrukcji, oprócz jej umieszczenia w komórce arkusza, automatycznie rezerwowane są komórki do wpisania parametrów dla tej instrukcji.
Dzięki zastosowaniu języka 4TG czas projektowania i tworzenia robota w MS Excel zdecydowanie się skraca. Oprócz tego wzrasta stopień rozumienia działania rozwiązania - rozwiązanie napisane z wykorzystaniem języka jest czytelniejsze. Zadbaliśmy o to (to było głównym powodem zapisania potrzebnych funkcjonalności w formie instrukcji języka).
Z kolei duża czytelność rozwiązania powala na łatwą jego analizę i modyfikację. Wiemy o tym, że roboty bardzo często należy ulepszać i dopasowywać do zmieniających się warunków rzeczywistości.

* W pracowni 4TG powstało narzędzie: serwer EDI (Electronic Data Interchange).

Serwer EDI to narzędzie, które działa na bezobsługowym komputerze. Aplikacje użytkownika wysyłają do realizacji zadania (zadania napisane w języku 4TG).
Robot - serwer EDI ustawia zadania w kolejce, a potem wykonuje zadania jedno po drugim.
Dzięki temu wszyscy użytkownicy, pracują na wspólnych danych. Bez konfliktów związanych z dostępem do danych, ponieważ zadania realizowanie przez serwer EDI wykonywane są sekwencyjnie.
Zastosowań serwera EDI jest mnóstwo, od przepływu informacji w firmie między działami, do współpracy między firmami (aplikacja w jednej firmie może sprawdzać stan możliwych do zamówienia materiałów/towarów w innej firmie, zamawiać je, czy kontrolować postęp w realizacji zamówienia).




Chcąc uzyskać w MS Excel robota o cechach wynikających z Metodyki 4TG nie wystarczy sama znajomość nawet wszystkich elementów MS Excel.
Dlatego uczymy:
- organizacji procesu projektowania i budowy robotów,
- pokazujemy, z jakich części powinny składać się roboty uzyskane przy wykorzystaniu zasad Metodyki 4TG
(zob. Grafika nr 2), do czego służą poszczególne części robota i jakie są związki między nimi.


Grafika nr 2. Elementy robota w MS Excel


Ponadto:
- uczymy budowy narzędzi (realizujących potrzebne funkcjonalności) tak, aby można było je wykorzystać przy tworzeniu robota o w/w cechach,
- pokazujemy, które z narzędzi MS Excel wykorzystać i w jaki sposób (omawiamy również i te, które są często wykorzystywane ale przysparzają kłopotów - tłumaczymy powody tych kłopotów),
- uczymy oceny rozwiązań, po to, aby uczestnicy warsztatów samodzielnie potrafili ocenić cechy jakościowe robotów,
- staramy się oduczyć niewłaściwych nawyków.
Na przykład pokazujemy działanie funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO i porównujemy jej działanie z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS (zob. Grafika nr 3).
Narzędzia te realizują ważną funkcjonalność: relację między strukturami danych.



Grafika nr 3. Porównanie działania funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO z funkcjami PODAJ.POZYCJĘ I INDEKS (przed i po dostawieniu dodatkowej kolumny).


* Część po lewej stronie.
W komórce G2 została zastosowana funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO. W wyniku jej działania została znaleziona wartość „3e”.
W komórce G4 została zastosowana funkcja PODAJ.POZYCJĘ. Wynik jej działania, to numer wiersza, w którym (w kolumnie B) została znaleziona wartość 5.
To numer wiersza 10 (zob. komórka G4). Z wiersza nr 10 za pomocą funkcji INDEKS (zob. komórka G5) zostaje wybrana wartość „3e”.
Oznacza to, że funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO daje taką samą wartość jak funkcje: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS (porównaj komórki G2 i G5).

* Część po prawej stronie.
Między kolumną B i C została dostawiona nowa kolumna. Efektów takiego działania jest kilka:
- wszystkie komórki na prawo od kolumny C przesunęły się,
- wszystkie wzory korzystające z komórek na prawo od kolumny C zmieniły adresy wewnątrz formuł.
Te zmiany spowodowały zmiany w wyniku działania formuły w komórce H2 (poprzednio komórka G2). Wynik funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO jest równy „eee”, a nie „3e” jak w poprzednim przypadku (przed dostawieniem nowej kolumny).
Wynik, w przypadku zastosowania funkcji: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS nie zmienił się, to „3e” - komórka H5 (poprzednio komórka G5).

Wniosek: Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO nie jest elastyczna, to znaczy, że po zmianie struktury danych (tu dostawieniu kolumny) nie działa poprawnie. Oczywiście w małym przykładzie łatwo można zauważyć błędy i szybko je poprawić. W rozwiązaniach wieloarkuszowych jest dużo gorzej. Zastosowanie WYSZUKAJ.PIONOWO powoduje, że trzeba przejrzeć wszystkie arkusze i poszukać funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO z podaną tą strukturą danych (zadaną w drugim parametrze), w której dokonano zmian. Traci się na to czas.
Z praktyki wiemy, że zmiany w rozwiązaniach robi się często, a to oznacza, że używając funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO, poświęca się niepotrzebnie czas na szukanie i korygowanie błędów.

Brak elastyczności w rozwiązaniach oznacza, że mają niską jakość. Rozwiązanie są często są niezrozumiałe, trudne w analizie i modyfikacjach.
TO WŁAŚNIE JEST POWÓD, DLACZEGO DO REALIZACJI ROBOTÓW STOSUJEMY SAME PROSTE i DOBRZE DZIAŁAJĄCE NARZĘDZIA MS EXCEL.
Im bardziej komplikuje się przetwarzanie danych, tym większa jest złożoność rozwiązania, tym trudniej się je analizuje i modyfikuje, a jeżeli doda się do tego użycie narzędzi MS Excel, które nie są elastyczne czy nieczytelne, to czas zrozumienia działania rozwiązania i jego modyfikacji znacznie się zwiększa.

Zauważyłem związek pomiędzy wybieranymi narzędziami, które służą do budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel, a jakością tych rozwiązań.
Dlatego stosuję te narzędzia MS Excel, które są proste, łatwe w użyciu, zrozumiałe. Wtedy ryzyko błędu jest mniejsze.
Wiedząc o tym związku uczę takich sposobów postępowania, przy projektowaniu i budowie rozwiązań, które są skuteczne i łatwe w modyfikacji (przypomnę o przykładzie z funkcją WYSZUKAJ.PIONOWO).
Z tych elementów MS Excel, które dają niskie ryzyko błędu zbudowałem rozwiązania standardowe, które rozwiązują typowe problemy w prosty sposób.
Uczę tych rozwiązań, pokazuję ich budowę krok po kroku, czasem prezentuję alternatywy i uczę porównywać (oceniać) rozwiązania. Kryterium oceny, to cechy rozwiązań przedstawione w normach ISO.

Realizacja dobrych jakościowo rozwiązań wymaga nie tyle poznawania coraz to nowych elementów MS Excel, ale wymaga nabycia:
- umiejętności projektowania robotów, i ich budowy,
- znajomości prostych rozwiązań typowych problemów, i zasad ich budowy,
- wiedzy i umiejętności wykorzystania metod i sposobów takiego postępowania tak, aby otrzymać rozwiązanie określonej jakości (zob. normy ISO dotyczące jakości oprogramowania, jedna z norm to ISO 9126). Zobacz Grafika nr 4.



Grafika nr 4. Zmiana sposobu myślenia, z poznawanie coraz to kolejnych elementów MS Excel, na rzecz umiejętności tworzenia robotów (automatycznie działających rozwiązań) z niewielu prostych i łatwych w użyciu elementów MS Excel.


Jeśli zainteresowałem takim podejściem wykorzystania MS Excel do budowy robotów, to zapraszam na warsztaty.


Według wyżej przedstawionych zasad projektujemy i budujemy roboty w MS Excel.
Projektujemy takie rozwiązania, które usprawniają pracę, przyspieszają obieg informacji, upraszczają procesy.
Bardzo często użytkownicy nie zdają sobie sprawy, jak prostymi sposobami można zdecydowanie przyspieszyć procesy w pracy biurowej.

Przykład:
Kilka lat temu zrobiłem narzędzie, które pozwoliło zaoszczędzić 40% czasu obsługi sprawdzania faktur (akceptacji zapłaty).
Narzędzie było przeznaczone do weryfikacji faktur, to znaczy sprawdzenia wykonania transakcji przed ich zapłatą.
Przed wdrożeniem rozwiązania pracownicy kontrolowali faktury w SAP, sprawdzali: czy jest komplet informacji, na podstawie których podejmowana była decyzja o wypłacie należności.
Bywało tak, że faktury w SAP (jeśli nie było akceptacji) były sprawdzane kilkukrotnie w ciągu krótkiego czasu.
Zmieniliśmy organizację pracy.
Faktury były automatycznie doczytywane do rejestru w MS Excel (uzupełniane tylko te, których tam jeszcze nie było), sprawdzane (pracownicy dopisywali informacje, które były potrzebne do akceptacji wypłaty), automatycznie wpisywana była również data kolejnego sprawdzenia, to znaczy, że zarządzaniem (kolejnością wyboru faktur do sprawdzenia zarządzał model w MS Excel).

Przykład drugi:
Dla firmy produkcyjnej zaprojektowałem rozwiązanie, które z systemu SAP pobierało dane o planie produkcji (horyzont czasu: tydzień), zmieniało kolejność wytwarzanych produktów tak, aby zminimalizować czas przezbrojeń linii produkcyjnej i umieszczało zmieniony plan w SAP.
Do optymalizacji wykorzystałem własny algorytm rozwiązujący problem komiwojażera, działa on szybciej, niż wbudowany w MS Excel (w narzędziu Solver).

Jeśli zainteresowałem, to zapraszam do współpracy


Dla naszych klientów prowadzimy outsourcing. Przetwarzamy zdalnie dane i je analizujemy.
Nasze roboty potrafią poddać wstępnej, standardowej analizie uzyskiwane raporty.
Na podstawie analizy tworzyć opis i dostarczać raporty do wyznaczonych odbiorców.

Jeśli szukasz analityka, to zapraszamy do hybrydowego sposobu analiz informacji
(część opisów analiz tworzy robot, a część analityk).
Oprócz automatycznego przetwarzania danych dbamy również o narzędzia, które to przetwarzanie realizują.
Po naszej stronie jest ich konserwacja i dostosowanie do zmieniających się potrzeb.

Jeśli zainteresowałem, to zapraszam do współpracy